26.11.2005.

YOMANGO!!!

... ili jednostavno kap limunovog soka u cisterni vode.

Ima ih koji primjecuju kako nas liberalni kapitalizam korporativnog tipa sve vise pretvara u programirane potrosace. Ne vrijedi vise ono pravilo: Potraznja - Ponuda. Sad se proizvode stilovi, potrebe. I, naravno, proizvodi koji eto imaju odgovoriti na iste.

Medjutim, polako raste i broj onih koji pokusavaju, manje-vise bizarno, ali ipak, probuditi uspavanu (hipnotisanu?) svijest zombiranih kupaca Amerike i Zapadne Europe (ostatak svijeta ima jedan znacajan filter u trosenju novca - potrebu za prezivljavanjem). Predstavimo neke:

The Church of Stop Shopping (vodja je Reverent Billy, performance umjetnik i anti-consumer satirist, koji "propovijeda" o zlu "potrosacizma" (consumerism)) pozvala je, na primjer, amerikance na akciju: "Non Shopping Day" 25. Studenog. Lako je, uz malo googlanja, saznati kolika bi "steta" za ekonomiju bila da samo jedan dan nitko ne kupi nista.

Adbusters, (link je u rubrici one click away) je vec ozbiljnija organizacija, sa jasnom strategijom djelovanja. Mislim da je Non Shopping Day njihova ideja.

Meni najsimpaticnija od njih je YOMANGO, pokret koji >>zagovara "oslobađanje proizvoda" putem teatralizirane krađe koja se sagledava kao oblik građanske neposlušnosti. Nasuprot tržištu koje prisvaja naše želje, očekivanja i iskustva te nam ih vraća - alijenirana, pretvorena u "stvari" koje trebamo kupiti - YOMANGO stil predlaže ponovno prisvajanje onog što nam je već pripadalo.
Pokret neizvjesnosti temelji se na mješavini različitih taktika: skvotiranju, urbanoj poljoprivredi, culture jammingu i organiziranju honorarnih radnika u lancima velikih dućana. Još jedna komponenta je i - krađa. Yomango je sofisticirani «projekt stila života». Svrha projekta Yomango je promoviranje krađe po dućanima kao oblika civilnog neposluha i tehnike preživljavanja. Putem web-stranice pokret nudi radionice o teatraliziranim krađama, modnim revijama ukradene robe i proizvodnju Yomango etiketa koje možete zašiti preko etiketa ukradene robe. Ime «branda», Yomango, na španjolskom slangu znači «kradem», ali predstavlja i igru riječi s nazovom popularnog lanca odjeće Mango. Kao životni stil, Yomango se širi svijetom preko formalnih aktivističkih «franšiza», koje zasad postoje u Meksiku, Njemačkoj i diljem Južne Amerike. No neformalni sudionici postoje posvuda. << kako rece jedan od utemeljitelja, Paul Bannister (pseudonim španjolskog aktiviste u pokretu za neizvjesnost), u intervjuu bas za ADbusterse.

Jest da izgledaju bizarno, ali drago mi je da postoje. Imaju podrsku Superjunaka!


P.S. Problem u nasoj zemlji nije kompulzivno kupovanje, prezivjeti je tesko, a kamoli voditi zivot dostojanstveno. Pitam se, u kojoj mjeri bi kod nas jedna akcija, npr. gradjanskog neposluha, (ne)uspjela, postoji li kriticna masa potrebna za promjene ili smo svi uspavani i nema nade...


VAZAN DODATAK: Pogledajte blogove Ehm i Pospanko!!! Izgleda da je konkretan prijedlog u pitanju!